(c) CEEV Živica, Račianska 78, 83102 Bratislava
Zmyslová ovocinárska prechádzka
V projekte SadOVO sa venujeme záchrane starých a vzácnych odrôd jabloní a hrušiek. V krajine okolo nás nachádzame a spoznávame mohutné ovocné stromy, ktoré očaria svojou veľkosťou, plodmi i pestrými jesennými farbami.
Povinnú výbavu našej exkurzie tvorí oberák, nožík, utierka a dva taniere, prizvali sme si i skúseného pomológa z Česka. Zastavujeme pri prvom, vzrastom nádhernom strome. Ide o Hontiansku končiarku, jabloň s podlhovastými plodmi. Žiaci zbierajú jablká, my ich krájame na polovice alebo drobné kúsky. Tanier na spôsob ochutnávky zo supermarketov posúvame do kola, chutnáme, hodnotíme. Niekto chce zjesť viac, niekto hovorí, že táto chuť mu veľmi nesedí a počká čo bude v ponuke ďalej.
Takto obchádzame niekoľko ovocných stromov v okolí, občas vbehneme i na súkromný pozemok dúfajúc, že sa majiteľ nebude hnevať ak ochutnáme zopár popadaných plodov. Zelené, žlté, červené, fľakaté, tvrdé či veľmi šťavnaté, sladké, kyslé či nezrelé. Voňavé a lákavé, čudne tvarované a bežné. Pozorujeme bohatosť vlastností jabĺk a hrušiek, vlastnosti, ktoré majú málokedy ovocné plody v obchodoch. Žiaci i učitelia si robia poznámky o odrodách, ktoré im chutia, fotia si ovocie.
Prechádzku na poľnej ceste spájame so skúškou dôvery. Rozdelení do dvoch skupín si zaväzujeme oči šatkou, chytáme sa za ruky a odovzdávame dôveru človeku pred nami. Pomaly prechádzame krajinou, jeden za druhým, občas zakopneme. Počúvame zvuky prírody, nasávame vône nosom. Keď konečne zastavíme a skladáme si z očí šatky, naskytuje sa nám krásny výhľad na okolitú krajinu plnú farebných stromov.
Hľadáme solitér. Je ním krásna stará planá jabloň uprostred lúky. Žiaci sa rozbehnú s otázkou, koľko ľudí je potrebných, aby sme ju objali po celom obvode. Testujú a zisťujú, že traja žiaci druhého stupňa sú tak akurát, nechcú sa pustiť, užívajú si tento moment.
„Je tu krásne“, počuť z každej strany. Žiaci i učitelia ťukajú do mobilov, fotia všetko čo sa im páči.
Spojili sme telesnú výchovu s biológiou, vlastivedou, dejepisom či geografiou. Nechýbala matematika či umenie. Posilnili sme kritické myslenie, vzťah k prírode a vzájomnú spoluprácu.